zondag 29 september 2013

WK kinderboekenweek

open Wereldkampioenschap Kinderboekenweek 2013
nu ik nog

mijn juf zegt dat ik klaar ben voor de start
dat ik heb gedaan wat ik kon
dat meedoen zoveel belangrijker is
dan steeds maar te moeten winnen
dat ik mijn best ga doen
en niet meer hoef te doen dan dat
mijn juf zegt dat ik klaar ben voor de start
dat oefenen kunst heeft gebaard
dat de sprongen die ik maakte
echt met sprongen vooruit zijn gegaan
dat ik de hakken uit mijn lijf heb gerend
dat ik beter ben dan ik ooit ben geweest.
mijn juf zegt dat ik klaar ben voor de start.

nu ik nog


Niet elk kind heeft iets met sport. Niet elk kind heeft iets met competitie, is klaar voor de Kinderboekenweek.
Ik heb een project bedacht waardoor elk kind wordt bereikt.
Ik weet, veel te laat want je school heeft het hele programma al dichtgespijkerd en van A tot Z gepland.
Haal een hamer en ontspijker, verscheur het planbord en plan niet… lees alleen de aanzet tot een leuk project!

Elk kind bereiken tijdens de kinderboekenweek!
Daar gaat het om:
de dromer met zijn geweldige creatieve ideeën; de promotor die uitdaging nodig heeft; de rebel die houdt van speels contact, de gestructureerd denker die graag wil meedenken; de doorzetter die graag zijn mening wil laten horen en de harmoniser die graag samen met anderen het project tot een succes wil maken. *1

Hoe maak ik deze Kinderboekenweek onvergetelijk.

Organiseer een open WK niet bestaande sporten.
Ikzelf ben wereldkampioen in ‘honderd meter stilzitten met aanloop.’

Hoe wordt jouw kind wereldkampioen?

stap 1. Ga uit van vier soorten sport
a. tijd sport                                   (vergelijkbaar met schaatsen; hordenloop, marathon)
b. jury sport                                  (vergelijkbaar met dressuur; turnen)
c. afstand sport                             ( vergelijkbaar met speerwerpen; verspringen)
d. competitie sport                        (vergelijkbaar met voetbal; hockey)

stap 2. bedenk bij elke soort sport nieuwe sporten die aansluiten bij de leef en belevingswereld van elk kind.
a. tijd sport                                   wk sportshirt aan en uittrekken
b. jury sport                                  wk sportsokcombinatie
c. afstand sport                             wk aardappel smijten
d. competitie sport                        wk tafelvoetbalspel

stap 3. Bedenk spelregels
a. wk sportshirt aan en uittrekken
shirt ligt op de grond.
startsignaal
shirt aantrekken (hoofd er door, armen er door)
shirt uittrekken
in daarvoor bestemde hoepel leggen
tijd = leidend.
Laat kinderen zelf een manier bedenken om het op een snellere manier te doen. Het gaat hierbij om het samen tot oplossingen komen. Maak er een samenwerkingsopdracht van die belangrijk is dan het uiteindelijke resultaat (de tijd).
Je kunt hierbij je ook ten opzichte van jezelf verbeteren!

b. jury sport                                      wk sportsokcombinatie
voor de creatievelingen:
versier twee sportsokken. Hoe? Bedenk maar wat
tentoonstelling waarbij het kind de sportsokken aan heeft.
een jury beoordeelt op creativiteit.
(een ideale sport om het thuisfront bij te betrekken. Kan utimonden in een modeshow waarbij 'dit ben ik' belangrijker is dan 'dit kan ik.'

c. afstand sport                                  wk aardappel smijten
opdracht: je hebt een lepel en een aardappel.
Je legt de aardappel op de lepel
je staat achter een lijn.
je katapulteert de aardappel met je lepel.
Wie zijn aardappel het verst katapulteert wint.
(variatie: met en zonder aanloop)
Ook hierbij gaat het om het creatieve proces voorafgaand aan het daadwerkelijke kampioenschap.
Bereik de creatieveling; het kind dat uitdaging nodig heeft, de samenwerker; het kind dat een speelse aanpak prefereert...

d. competitie sport                        wk tafelvoetbalspel
vorm teams van twee spelers.
maak een speelschema.
Bedenk spelregels ( wie gooit de bal in het spel; wel of niet een scheidsrechter; op tijd of tot bepaald aantal doelpunten)


Laat kinderen zelf inschrijven. Laat ze meedenken met de spelregels, zorg voor uitdaging en creativiteit.
Maak het aantrekkelijk voor elk kind!
Bovenstaande sporten zijn uit te breiden. Zorg ervoor dat elk kind mee kan doen.

Klaar voor de start! AF

Ik word graag op de hoogte gehouden van de sporten die jullie organiseren.


*1 ps. Dit project is gebaseerd op de persoonlijkheidskenmerken van het communicatie model PCM (Process Communication Model).
Een model dat ik inzet op basisscholen met als doel de kracht van de leerKRACHT te vergroten; elk kind echt te bereiken; de taal van elk kind te spreken…

meer info:


2 opmerkingen:

  1. Het verbaast me ook altijd dat er altijd weer een winnaar moet worden aangewezen. Waarom altijd op zoek naar de beste en tegelijkertijd van anderen verliezers maken? Dat gebeurt al genoeg en lijkt onvermijdelijk. Maar in sommige gevallen kun je gewoon een uitdaging aan gaan zonder prijzen toe te kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. mee eens... de uitdaging in mijn project zit meer in de voorbereiding dan in het doel: winnen (want dat is niet het doel). In de voorbereiding zit voor veel kinderen juist de uitdaging. Ik wil dat leerkrachten meer gaan nadenken over het 'samen met het kind werken' in plaats van een tekening te geven die het kind (liefst binnen de lijntjes) zo mooi mogelijk moet kleuren.

      Verwijderen