donderdag 26 januari 2012

tien tips: hoe lees ik een versroman

Ik schrijf blogs over een nieuw genre binnen de Nederlandse literatuur/lectuur/...: versroman.

Een versroman laat zich niet beschrijven. Je moet het ondergaan.
Enkele kenmerken:

Korte zinnen; meer weglaten dan toevoegen; filmisch; directheid; beschrijvend;...
Mijn laatste versroman is 'af'.

een tip tien voor (proef)lezers.

1. sluit je af voor prikkels
2. open je voor prikkels die je tussen de regels door zult vinden
3. zoek niet naar de werkelijkheden, aangezien ze zijn opgebouwd uit verschillende waarheden
4. vreemd vinden mag, moet zelfs
5. herlezen van bladzijden zal vaker voorkomen dan je denkt zonder dat de vaart er uit gaat
6. woorden die je niet begrijpt staan er, bij nadere bestudering, helemaal niet
7. hou de tekst dicht bij jezelf
8. balanceer tussen geloof en ongeloof
9. lees het in 1 keer uit
10. vergeet 1 tot en met 9 en geniet gewoon.

Lezen is niet meer dan kijken, zien en ondergaan!

Jelte

In mijn volgende blog ga ik op zoek naar proeflezers in de wetenschap dat er op dit moment een voorproeflezer aan het lezen is. (spannend)
Tegelijkertijd ben ik op zoek naar een goede naam voor 'het genre versroman/ verse novel. Suggesties zijn welkom.

Ik volg de grens van mijn gedachten
zonder dat ik weet waar hij eindigt
of begint.
Er zijn herinneringen aan herinneringen
maar de beelden krijg ik er niet bij.
Ik zie schaduwen van mensen
maar zelf zie ik ze niet.
Ik voel de warmte van de zon
en de wind blaast in een zelfde ritme.
Dat kan niet.
de wind moet zo nu en dan gaan liggen
aan de rand van mijn gedachten.
Daarna moet ze langzaam maar zeker opsteken
om de gedachten aan herinneringen
in te vullen.
Ik pak een potlood
gevuld met de pastelblauwe kleur van de ballon
en probeer de herinnering in te kleuren
net zoals ik met een stukje gum
de schaduwen lichter probeer te maken.
ik wil zien wie er staat
wil weten van de herinneringen.
Met potlood en gum
loop ik langs mijn eigen grens
op zoek naar werkelijkheden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten