vrijdag 13 januari 2012

Verse novel wordt trending topic


Verse novel
of
Hoe een genre trending topic gaat worden.

Verse novel dus.
Zo wordt het genoemd.
Niet door mij. Of toch wel. Bij gebrek aan een goed Nederlands woord.

Tot vandaag. Ik vond een recensie van Bas Maliepaard (24 maart 2007, Trouw) over de verse novel ‘Aan de rivier’ van Stephen Herrick, waarin hij (Bas Maliepaard) op een perfecte manier onder woorden brengt wat, in mijn ogen, een verse novel is.

De woorden van Bas Maliepaard
http://www.basmaliepaard.nl/publicaties/trouw-recensie/aan-de-rivier :
‘Je zou 'Aan de rivier' een moderne versroman voor jongeren kunnen noemen of gewoon een jeugdboek opgebouwd uit gedichten. De Australische auteur Steven Herrick is pionier op het gebied van de 'verse novel' voor pubers. In dat genre wordt de vertelkracht van een lang (coming-of-age) verhaal gecombineerd met de beeldrijke taal en het compacte, scenische karakter van poëzie.


Het resultaat is bijzonder, maar zal vooral geoefende lezers bekoren, want de fragmentarische vorm maakt het moeilijk om je door het verhaal te laten meeslepen. Om het in een wat curieus beeld te vatten: 'Aan de rivier' leest als een fotoalbum. De verzen zijn grotendeels losstaande momentopnamen: korte, afgeronde scènes, die door het poëtische taalgebruik en de minutieuze sfeerbeschrijvingen direct kleurrijke beelden oproepen. Net als in een fotoalbum moet de lezer naar aanleiding van die losse beelden zélf een doorlopend verhaal construeren.’

Tot zover de woorden van Bas.

Woorden die blijven hangen:
‘Versroman’
‘Een fotoalbum’
‘kleurrijke beelden’

Die woorden zocht ik.
Zo wil ik schrijven. Dat is waar ik denk dat lezers op zitten te wachten.

En ik heb de jury van de gouden griffel van 2011 achter me staan. Zij gaf de gouden griffel aan Simon van der Geest, voor zijn versboek/ versroman ‘Dissus’

Op de site van zijn uitgever
http://www.queridokinderenjeugdboeken.nl/web/Boek/9789045110820_Dissus.htm
staat het volgende fragment:

Wacht maar 

In mijn kop 
groeit een plan 
broeit een plan 
mijn wraak is zoet 
en zwart als drop

De afgelopen jaren schreef ik een drietal versromans.
Het wordt tijd om ze aan de wereld te geven omdat ik hoop dat er meer schrijvers/lezers zich gaan verdiepen in het schrijven/ lezen van deze fantastische manier van spelen met woorden. En dat deze schrijvers/ lezers (m/v) zich gaan bekwamen in het schrijven van versromans.

Wie pakt de handschoen op, wie durft?



Tot slot een pagina uit mijn laatste versroman:

Het onweer echoot na
in mijn hoofd.
De echo wil niets zeggen.
Daarom zie ik niets meer
dan alleen bliksemflitsen.
Ze brengen geuren
die door elkaar lopen.
Geen pannenkoeken deze keer.
Het is een geur
die ik gisteren ook rook
en eergisteren.
Hier, bij het water
van mijn sloot.
Maar waar geuren herinneringen brengen
geven deze geuren me alleen
herinneringen aan de dagen
die net zijn verlopen.
Ik wil mijn voorhoofd fronsen
zoals papa dat altijd doet
om mezelf te laten zien
dat ik de geur niet thuis kan brengen.
Het onweer echoot na.
Ik kan niet denken
aan wat ik wil weten.
Zo weet ik niet
waar ik aan wil denken.
Ik raak de geur
met het puntje van mijn tong.
Daar blijft het liggen
zonder dat het me vertelt
wat ik wil benoemen.
Herinneringen komen boven
aan de dagen
die vervlogen zijn,
weggewaaid
met het ginnegappen
op de vleugelslagen
van de ganzen.

Mijn eerdere blogs over dit onderwerp:

http://leesrijk.blogspot.com/2012/01/verse-novel-onleesbaar.html

http://leesrijk.blogspot.com/2012/01/eigenwijze-schrijfnerd-is-er-klaar-mee.html




4 opmerkingen:

  1. Weer lees ik je woorden
    Met glanzende ogen
    Een lach om m'n mond...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @logo_Gretha ...
      Ik zeg: dank je wel :-)
      Een reactie als dit maakt me glimlachen.

      Verwijderen
  2. Aan de rivier 'lees' ik op dit moment als luisterboek en vele fragmenten gaan op replay, en nogmaals en weer opnieuw. Zal ik mij ooit wagen aan een versroman?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @maarten
    gewoon doen... ik heb ook ooit de handschoen opgepakt. En ik kan zeggen: het is genieten: lezen en schrijven, schrappen en toevoegen... gewoon beginnen... zien waar t verder gaat. ;)

    BeantwoordenVerwijderen