woensdag 14 september 2011

juf Henk en de praatstok

Leesbevorderingsactiviteiten.
Een hele mond vol. Het zou simpeler moeten kunnen.
Waar het mij om gaat?
Maak van elke school een leesrijk waar het kind in verwondering rond loopt en leert zonder dat hij door heeft dat hem wat geleerd wordt.
Laat hem trots zijn op de resultaten en geef hem wat hij nodig heeft: een aantrekkelijke, uitdagende leeromgeving waar het goed toeven is. Maak een leesrijk en zorg er, samen met kind voor, dat dat leesrijk groter wordt met elk woord dat het leest...

(en lees, als je juf of meester in groep 1 of 2 bent, onderstaande verhaaltje morgen voor)

‘Kijk’, zegt juf Henk. ‘Dit is onze praatstok.’
‘Praatstok?’, vraagt Pien. ‘Wat is dat?’
‘Is dat een stok die kan praten?’, vraagt Pim.
‘Nee’, zegt juf Henk. ‘Luister maar. Wanneer je wat aan alle kinderen wilt vertellen dan krijg je deze praatstok. Dan mag je vertellen. Alleen als je deze praatstok hebt mag je vertellen.’
Pim knikt.
‘Mag ik de praatstok dan wel, juf?’, vraagt hij.
Juf Henk knikt. Ze geeft de praatstok aan Pim.
‘Ik eeeh… Ik wil eeeh…graag vertellen dat eeeh… want eeeh… en eeeh…’
Pim stopt. Hij weet het niet meer.
‘Nou’, zegt juf Henk vriendelijk. ‘Wat wil je vertellen?’
‘Stil juf’, zegt Pim. ‘Ik heb de praatstok. Dan mag ik toch alleen wat vertellen. Jij niet’.
Juf Henk kijkt naar Pim.
‘Ja. Ik mag ook wat zeggen’, zegt juf Henk. ‘Ik ben de juf en ik kan je wat vragen. Om je te helpen met je verhaal.’
Nee hoor. Dat mag niet´, zegt Pim. ´Alleen wie de praatstok heeft mag wat zeggen.´
Juf Henk lacht. Ze houdt haar mond dicht.
´Ik wil eeeh… vertellen over eeeh…. en eeeh…´, zegt Pim. Daarna kijkt hij naar juf. ´Ik weet het niet meer, juf.
Juf Henk houdt haar mond stijf dicht. Ze loopt naar Pim en strekt haar arm uit. Het is als of ze zonder te praten vraagt of ze de praatstok terug mag hebben.
Pim geeft de praatstok
´Gelukkig. Ik mag weer praten´, zegt juf Henk. Daarna gaat ze zitten op haar eigen stoel.
´Dat is lastig´, zegt ze. ´Maar ik heb een idee. Ik breek de stok in twee stukken. Dan is één helft van de praatstok voor iemand die wil wat vertellen. De andere helft hou ik zelf. Dan kan ik vragen stellen als iemand het niet meer weet.´
Juf Henk pakt de stok stevig vast.
´Krak´ klinkt het dan. De stok is door midden.
´Kijk, nu heb ik twee praatstokken. Deze is voor mij. Wie wil de andere helft om wat te vertellen. Pim. Jij?’
Pim knikt. Juf Henk geeft hem een halve stok.
Nu gaat het goed. Pim vertelt over de dierentuin. Over de leeuw die hij heeft gezien. En de haaien. Juf Henk vraagt soms wat als Pim niet meer weet wat hij wil zeggen. Dat gaat goed.
Pim vertelt. Samen met juf Henk. En nu zijn er twee praatstokken in de klas. En niet één.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten